Behandlingsmassage gør en forskel

Hvilke tilstande gør – behandlingsmassage en kæmpe forskel

Forskrækkelse og Angst

Ved angst og forskrækkelse udskilles hormonerne: adrenalin og noradrenalin.
De sætter kroppen i kriseberedskab ved henholdsvis at øge blodsukkeret, hjerterytmen og blodtrykket samtidig med, at de indvirker på bestemte muskelgruppers spændingstilstand.

Massage udført med rolige, faste massagegreb i en tryg atmosfære beroliger og dulmer disse processer

Smerter

Ved smerte udløses kroppens eget morfinlignende hormon: endorfin, som virker beroligende på stressbelastninger og dulmende på smerte.
Endorfinproduktionen stimuleres ved massage af musklerne, hvorved spænding tilknyttet smerte dæmpes eller opløses, og afspænding fremmes i det pågældende område med indvirkning på såvel krop som psyke.

Stress

Ved stress udskilles hormonerne: kortisol og adrenalin, der indvirker på immunforsvaret, som undertrykkes og svækkes.

Massage modvirker stress med sin beroligende og afspændende virkning, samt at udskillelsen af kortisol og adrenalin reduceres.

Denne effekt skyldes, at der frigøres et hormon, Oxytocin og immunforsvarets vilkår styrkes hermed.

Oxytocin frigøres i huden ved langsom og blid berøring. Indholdet af Oxytocin i blodet falder hurtigt, men effekterne er langvarige og påvirker stordele af kroppen.

Bl.a. sænker det puls og blodtryk, vejrtrækning og fordøjelse forbedres, tolerancen for smerter øges og immunforsvaret styrkes.

Du kan her blive lidt klogere på, hvad der rent faktisk sker under en behandlingsmassage

Huden er vort største sanseorgan, og det medfører, at overalt er vi påvirkede og påvirkelige af de sanseindtryk, vi modtager gennem den.

Derfor har huden stor indvirkning på, hvordan vi har det fysisk og psykisk, både bevidst og ubevidst.

Hudens følesans nævnes som den tidligst udviklede sans, idet den fungerer og udvikles i så tæt tilknytning til hele centralnervesystemet, at følesansen dels benævnes som sansernes moder og dels som det ydre centralnervesystem, en pendant til det indre, der omfatter rygmarv, hjernestamme og storhjerne.

Fysiologisk stimulerer det blodcirkulation, stofskifte og hormonelle processer.

Psykisk påvirker det følelser og hukommelse, og intellektuelt har det indflydelse på kognitive processer med opfattelse, analyse, erkendelse og planlægning.

Tilsammen får de afgørende betydning for organfunktion, sundhed, selvopfattelse, trivsel, problemløsning og handling.

Huden rummer føle-sanse-celler for blid berøring, temperatur, tryk og smerte.

Muskler, sener og led rummer kroppens dybde-føle-sanse-celler for træk, tryk, temperatur og smerte .

Via følesansener-vesignaler, som aktiveres gennem massagens berøring, greb, strøg, rytme og kraft, påvirkes blodomløb, stofskifteprocesser og hormonsystem.